استفاده از کلزا توسط زنبور عسل

زنبور عسل از هر هكتار زراعت كلزا 50 – 100 كيلوگرم عسل با حداقل قند 29 % استخراج مي كند كه كارگران قند موجود در شهد گلها و تعادل بين گلوكز و فروكتوز و ساكارز را مبناي ترجيح يك گونه گياه از گونه ديگر قرار مي دهند .
همچنين از هر هكتار كلزا 90 – 170 كيلوگرم گرده استخراج مي كنند كه محتوي 4.3 – 4.9 % ازت و 22 – 25 % پروتئين است .
اين دو ماده غذايي ( شهد و گرده ) سبب رشد سريع نوزادان زنبور عسل مي شوند و زنبوران كارگر با مصرف گرده ژله رويال ترشح مي كنند كه ماده اصلي براي تغذيه ملكه و لاروها است .
در آب و هواي سرد و باد بسياري از زنبورها بر گلهاي كلزا مي نشينند و با 30 – 50 ميلي گرم شهد داراي 45 – 60 % قند به كندو باز مي گردند .
كلزا يكي از معدود گياهان زراعي است كه در فصل زمستان كه بيشتر كلوني هاي زنبور عسل بطور مصنوعي و با شكر تغذيه مي شوند منبع غني عسل و گرده را در اختيار زنبورها قرار مي دهد و اين امر باعث كاهش هزينه نگهداري و پرورش زنبور عسل در استان گلستان شده است .


کلزا و مدیریت زنبورداری
کلزا جز بهترین های گرده است. گرده ها در حدود 25 تا 27 درصد پروتین و حدود 7 درصد چربی دارند و این یعنی عالی .
میزان بسیار زیادی گرده دارد. گرده این گیاه به لحاظ کمی در یک مرتع بسیار قابل توجه است. مشکل کلزا بحث سم پاشی ها، رطوبت بالای محیط در این زمان و افزایش شیوع بیماری هایی همچون نوزما، فشار گرده بالا و بروز علائم یبوست و بارندگی ها در شمال کشور است.
مدیریت بهتر با استقرار کلنی ها در فاصله حداقلی 200 متر، استقرار کلنی ها در مزارعی که میزان سم پاشی کمتری دارند و یا سموم کم خطری رو استفاده می کنند انجام میشود.
استفاده از تله گرده گیر در روزهای با افزایش حجم بار ورودی گرده به کلنی و همچینین تغذیه با شربت عسل رقیق می تونه باعث افزایش کارایی کوچ کلزا شود.

 

    

منبع : استاد بهزاد رفاهی